Jakie koszulki nosi Elon Musk?

Elon Musk to dziś najbardziej inspirująca postać na świecie. Autor sukcesu Tesli i Space X, który stawia sobie za cel uczynienie z ludzi gatunku międzyplanetarnego czy zwrot ludzkości w kierunku odnawialnych źródeł energii poprzez elektryfikację transportu samochodowego. W orbicie jego zainteresowań znajdują się budowa relatywnie taniego systemu tuneli, który odkorkował by miasta, wraz z jego kolejną firmą The Boring Company oraz stworzenie interfejsu bezpośredniej komunikacji mózg człowieka – komputer poprzez wszczepiane kontrolery do czego powołany został Neuralink. Wymienię tu tylko kilka z wielu dokonań firm Muska, które są dowodami jego geniuszu oraz tym co skłania jego wielbicieli by ufali że zaprowadzi on ich tam gdzie obiecał, czyli do trwałej kolonii na Marsie.

W 2002 roku Ebay zakupił PayPal za 1,5 mld dolarów, a Musk jako współtwórca firmy płatniczej z 11% udziału zyskał środki na realizację swych marzeń o budowie elektrycznych samochodów i podróżach w kosmos. Pierwsze lata wymagały od Muska zapłacenia ogromnego wpisowego w postaci pieniędzy, nakładu pracy i nerwów, za możliwość konkurowania z gigantami przemysłu aeronautycznego i motoryzacyjnego jak Boeing czy General Motors. Doskonałą ilustracją początkowych problemów była sytuacja SpaceX z września 2008 roku, gdy po 3 nieudanej próbie osiągnięcia orbity przez rakietę Falcon-1 firma stanęła na krawędzi bankructwa. Elon Musk wyłożył wtedy ostatnie pieniądze jakie zostały mu ze sprzedaży PayPal by sfinansować kolejny start Falcon-1, który tym razem musiał i okazał się sukcesem. W grudniu tego samego roku NASA udzieliła Spacex kontraktu na zaopatrywanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej wartości 1,6 mld dolarów co pozwoliło firmie rozwinąć badania, których owocem stała się najpierw możliwość wysyłania ładunków, a następnie ponowna możliwość transportu astronautów na i z MSK co ostatecznie osiągnięto w listopadzie 2020 roku. Trzeba bowiem pamiętać, że od 2011 roku gdy ze służby wycofane zostały wahadłowce, w dziedzinie transportu ludzi na orbitę Amerykanie polegać musieli na rosyjskich rakietach. W 2020 roku dzięki szalonemu tempu prac Spacex Stany Zjednoczone wyraźnie akcentują swą dominującą rolę w podboju kosmosu, a Musk prezentuje coraz więcej szczegółów z planów powrotu na księżyc i podróży na Marsa. “Na świecie jest wiele problemów, którym musimy stawiać czoła, jednak musi też być coś co sprawia że każdego ranka chce nam się wstać z łóżka by pracować i żyć. Uważam, że być tam w górze pomiędzy gwiazdami zasługuje by być taką ideą.” – powtarzał wielokrotnie Elon Musk. 

Musk podkreśla też znaczenie koncentracji wysiłków przedsiębiorstwa na ciągłym udoskonalaniu produktu lub usługi, który sprzedaje, wyrazem czego ma być redukcja szumów czyli eliminacja działań i procesów w obrębie firmy, które nie mają związku z podnoszeniem jakości produktu. W duchu tego konceptu Tesla nie stosuje w ogóle reklamy, dostarczając produkt znacznie droższy niż konkurencja ale jednocześnie lepszy przynajmniej o klasę. Dla przykładu samochody Tesla, ze względu na charakterystykę silnika elektrycznego dysponują kilkakrotnie lepszym przyspieszeniem od spalinowców, a postęp w dziedzinie produkcji pojemnych baterii ciągle wydłuża ich zasięg i skraca czas ładowania. Jednocześnie firmy Muska podchodzą w prosty sposób do zagadnienia merchandisingu, sprzedając głównie odzież w postaci koszulek, bluz i czapek ze wzorami odnoszącymi się do aktualnych wydarzeń w firmie i osiągania kolejnych kamieni milowych. Elon Musk występuje często w czasie prezentacji nowych produktów w sprzedawanych na oficjalnych stronach koszulkach lub komplementuje ciekawe projekty odzieży swoich rozmówców, którzy wspierają własną działalność na YouTube, sprzedażą t-shirtów. Wyraźnie widać, jak ta luźna forma ubioru mu odpowiada, i jak potrafi też dostosować się do konwencji zakładając jako mówca pełny garnitur na uroczyste wręczenie dyplomów i idąc w tshircie do podcastu Joego Rogana. Wspomniany podcast to też miejsce gdzie mogliśmy oglądać Muska jak pije whisky i jara trawę z prowadzącym, co niezbyt ucieszyło część amerykańskiej opinii, o którą przedsiębiorca jak widać nie zabiega. W tym samym programie miała miejsce prezentacja ciekawego gadżetu sprzedawanego w sklepie The Boring Company, a był to… miotacz ognia. Inspiracją do produkcji była scena z filmu Kosmiczne Jaja, gdzie Jogurt prezentuję sekcję merchandisingową, a w niej koszulki, książeczki do kolorowania, pudełka na drugie śniadanie, płatki śniadaniowe oraz miotacz ognia – wszystko z logo Spaceballs i jak twierdzi Jogurt wszystko uwielbiane przez dzieci. Twórcy Kosmicznych Jaj, drąc łacha z sagi Georga Lucasa i pointując biznes jaki ten zrobił na gadżetach Star Wars, pewnie nie przypuszczali, że ktoś wpadnie na pomysł by rzeczywiście sprzedawać miotacz ognia. Tymczasem firma Muska zamówiła i sprzedała 20000 takich urządzeń po 500 dolarów i nie planuje ponowienia zamówienia. Musk zapytany o ten pomysł stwierdził z charakterystyczną dla siebie ironią, że był on okropny i głupi, jednak po sprzedaniu 50 tyś czapek z logo The boring Company chcieli z zespołem zrobić coś innego i zainspirowali się filmem.